Benut je subsidiekansen

Help, ik innoveer niet!?
Nederland is innovatieland. We maken deel uit van de wereldkopgroep als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten, ideeën en methodieken. Zeker nu het ons weer economisch voor de wind gaat waait de ondernemersgeest weer ongeremd rond, en kan je geen krant meer openslaan of je wordt geconfronteerd met het woord ‘innovatie’.

Innoveren is geen doel op zich

Iedereen innoveert dus of is druk bezig om dat te gaan doen. Het lijkt wel of de hele wereld innoveert! En wat nou als je constateert dat je zelf niet innoveert. Ben je dan niet goed bezig? Ik kom regelmatig in contact met organisaties die met enig schaamrood op de wangen vertellen dat ze weinig of niet innoveren. Gevraagd naar hun organisatie vertellen ze dat het eigenlijk best goed gaat. Dat de balans op orde is en hun dienst of product voorziet in een behoefte en daar werken ze hard aan. Maar innoveren. Tja, dat doen ze niet of eigenlijk veel te weinig. ‘Daar moeten we nog iets mee’ zeggen ze dan. Want innoveren is een must en niet innoveren staat voor achteruitgang.

Is dat slecht? Ga je achteruit als je niet innoveert? Wel als je innoveren als een doel op zicht ziet. Maar dat is het niet. Innoveren om te innoveren, terwijl er geen noodzaak toe, lijkt me tijdverspilling. En leidt alleen maar af. Maar je moet innoveren, zegt men dan. Juist, als het goed gaat. Anders is het succes van vandaag de strop van morgen.

Wanneer innoveer je?

Mijn stelling is dat innoveren geen werkwoord is maar dat innovatie het resultaat is van je werk goed doen. En daar bedoel ik mee dat je je product of werkproces aanpast omdat je merkt dat dat nodig is. Je winkel anders inricht omdat je ziet dat klanten zich er niet thuis voelen et cetera. Organisaties die het goed doen passen zich continu aan de omgeving aan. En de grap is: ‘dat heet innovatie’. Als je er zo naar kijkt dan zijn er nog maar weinig organisaties die niet in meerdere of mindere mate innoveren. Je innoveert dus sneller dan je denkt! Ook als je de aanpassingen die je doorvoert eigenlijk niet meer dan normaal vindt, omdat dat gewoon bij jouw opvatting ‘van je werk goed doen’ hoort.

En zo is het cirkeltje wat mij betreft rond: als je je niet aanpast aan de omstandigheden doe je je werk niet goed en innoveer je niet. Met deze visie is innoveren inderdaad een must. Want je werk goed doen is een must. Toch?
Op basis van de uitkomsten van de scan leveren we een Subsidieplan op waarin de voor de organisatie relevante subsidies weergegeven zijn. Op basis van dit plan kan vervolgens besloten worden welke subsidies benut gaan worden.

Subsidie alerts?