5 punten waarmee je subsidiekansen snel signaleert

2 mei 2017

Subsidie is een abstract begrip. Het is dan ook niet heel gek dat veel ondernemingen, van starters tot gevestigde organisaties, vraagtekens hebben bij het woord subsidie. Subsidie kun je het beste omschrijven als een omgekeerde boete, waarbij je juist wordt beloond voor goed gedrag. De functie van subsidies en regelingen is dan ook om ondernemingen te stimuleren zich verder te ontwikkelen in waar zij goed in zijn. Ik hoor je denken ‘Oké leuk, maar kom ik ook in aanmerking voor subsidie?’. Het antwoord blijf ik je nog even schuldig, want waarschijnlijk kan je na het lezen van dit artikel hier zelf antwoord op geven.

Het subsidieoerwoud

Nederland kent duizenden subsidies. Dat is een goede zaak. De Nederlandse overheid laat hiermee zien dat blijven vernieuwen en verbeteren belangrijk is. Het is alleen niet zo gek dat bedrijven in het zogenoemde subsidieoerwoud verdwalen. Door de wildgroei aan subsidies lopen bedrijven vaak duizenden, zo niet tienduizenden euro’s aan subsidie mis. Deze financiële ondersteuning kan vaak het verschil betekenen tussen een bedrijf dat zijn core business goed uitvoert of een innoverende onderneming die continu op zoek is naar verbetering en vernieuwing. Daarom een kleine spoedcursus signaleren van interessante subsidies.

De 5 grote subsidiethema’s

Als onderneming kun je aan de hand van 5 hoofdthema’s al snel erachter komen of je in aanmerking komt voor subsidie.

  1. Innovatie

Misschien denk je bij innovatie aan uitvindingen en techneuten die werken in laboratoria. Gelukkig is innovatie veel meer dan dat. Het vernieuwen of verbeteren van producten, processen om die producten te maken of het ontwikkelen van een nieuw businessmodel zijn ook innovatie. Stiekem ben je als organisatie dus meer met innovatie bezig dan dat je in eerste instantie zou denken. Nederland staat daarom ook niet voor niets bekend als een land waar veel innovaties vandaan komen.

  1. Duurzaamheid

De roep om in een schonere wereld te leven wordt steeds groter. Enkele jaren geleden werd investeren in duurzaamheid nog als een Unique Selling Point gezien, maar gelukkig is duurzaam ondernemen tegenwoordig de norm aan het worden. Veel subsidies ondersteunen deze groene gedachten. Denk hierbij aan producten die energiebesparing opleveren, bedenken van circulaire processen waardoor geen grondstoffen meer worden verspild, of het zelf opwekken van groene energie.

  1. Medewerkers

Je organisatie staat of valt met gemotiveerde en gezonde medewerkers. Zonder hen is het onmogelijk om als organisatie goed te blijven functioneren. Het is dan ook belangrijk om continu te investeren in je medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan de duurzaam inzetbaarheid van je medewerkers, waardoor zij zich kunnen ontplooien, onder goede omstandigheden blijven werken en misschien wel belangrijkste: met plezier naar het werk gaan.

  1. Samenwerking met andere organisaties

Samenwerking is een van de belangrijkste factoren om als organisatie te blijven groeien. In plaats van alles zelf uit te vogelen maak je juist gebruik van ieders expertise. Kennisdeling is hierbij de sleutel. Door het uitwisselen van kennis komen organisaties samen tot nieuwe inzichten, die weer de basis vormen voor de mooiste innovaties.

  1. Maatschappelijke thema’s

Subsidies worden ook vaak gebruikt om maatschappelijke problemen op te lossen. Denk hierbij aan het voorkomen en het bestrijden van levensbedreigende ziektes, oplossen van het voedseltekort, de verzorging van de vergrijzende bevolking.

Kortom, ga je investeren in innovatie, duurzaamheid, medewerkers, samenwerking met andere organisaties of in een maatschappelijk thema, dan zijn er al snel subsidiemogelijkheden voor jouw organisatie. Natuurlijk zijn er nog veel meer subsidies buiten deze thema’s. Dus vallen je activiteiten niet binnen deze 5 thema’s? Wees gerust, er zijn meer subsidiekansen mogelijk dan je denkt!

Liever persoonlijk contact?